از پیکان و پراید تا 206 و گل

    ایرسا| نوسانات تولید و وضعیت سینوسی اقتصاد ایران به طور مکرر باعث شده تا کیفیت و کمیت صنعت خودروی ایران و تولیدات سالانه این بخش در معرض افت و خیز شدید باشد ازینرو وقتی به بازار خودروهای کارکرده مراجعه می کنیم با کمال تعجب مثلا می بینیم که پیکان مدل ۵۶ از پیکان مدل ۶۶ گران‌تر است یا اینکه پراید کره‌ای افسانه‌ای است که در پایان سال سوم مونتاژ کیا پراید برای همیشه به دست فراموشی سپرده شد. در یک نگاه کلی می‌توان گفت، محصولات کره‌ای و فرانسوی همواره در شمار اتومبیل‌های بادوام بازار ایران بوده‌اند که هم قیمت قابل رقابتی داشته و هم از ظاهر خوبی برخوردار بوده‌اند.

    از پیکان و پراید تا 206 و گل

    به گزارش ایرسا، پرس و جو از چند فروشنده مدل‌های قدیمی و مکانیک‌های نام‌آشنای محصولات قدیمی صنعت خودرو گویای این موضوع است که تغییر و تحولات بسیاری در جریان تولید هر خودرو از ابتدا تا انتها بروز کرده است. بیایید ببینم باید در میان سیل انبوهی از خودروهای دسته دو و کارکرده کدام‌مدل‌ها را با چه قیمتی بخریم. محصولاتی که انتخاب کرده‌ایم را اغلب می‌شناسید منتهی ذکر برخی نکات درباره آنها خالی از لطف نیست.


    پیکان

    از پیکان و پراید تا 206 و گل

    پیکان عاشقان بسیاری دارد، حتی الان که مدت‌هاست تولیدش متوقف شده و در حاشیه بازار روزگار می‌گذراند. این خودروی ایرانی-انگلیسی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۴ به مدت ۴۴ سال مداوم تولید شد و نمونه وانت‌ آن تا سال ۹۲ روی خط تولید بود. بسته به اینکه عاشق پیکان موتور انگلیسی، با دیفرانسیل ریز و فرم کلاسیکش باشید یا عاشق پیکان سفید یخچالی بعد از انقلاب، هزینه کردن برای نمونه ایده‌آلی از این خودرو بسیار متفاوت است و از ۳ تا ۳۵ میلیون تومان کش می‌آید. مثلا پیکان مونتاژ ایران ناسیونال با تزئینات چوبی و صندلی‌های چرم که در آن از قطعات انگلیسی بسیاری استفاده شده و از آن استفاده چندانی نشده (یعنی به شکل تایید شده کمتر از ۵ هزار کیلومتر کارکرد دارد) حداقل قیمتی ۳۰ میلیون تومانی دارد. همین خودرو اگر تاکسی بوده و چند لایه رنگ روی بدنه داشته باشد و البته کارکردی بیش از ۵۰۰ هزار تا ، قطعا قیمتی کمتر از ۵ میلیون تومان دارد. عاشقان پیکان البته وقتی درباره این اسطوره صنعتی و نماد فرهنگی حرف می‌زنند به نیکی از پیکان گوجه‌ای ۵۵ به دلیل موتور حیج تر و شتاب بیشتر و ظاهر جذاب‌تر یاد می‌کنند که به شکلی عادی امروزی بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان بسته به فرسودگی یا سلامت ، قیمت دارد. با این حال در بین نمونه‌های وطنی، همه کارشناسان متفق‌القول پیکان کاربراتوری مدل ۱۳۷۸ را محصولی ایده‌آل می‌دانند که با کارکردی ۲۰۰ هزار تایی اقلا ۶ تا ۷ میلیون تومان قیمت دارد.


    پژو ۴۰۵

    از پیکان و پراید تا 206 و گل

    خودروی سال ۱۹۸۸ اروپا که در زمان خود به عنوان سدانی پیشرو توانست بر بسیاری از خودروهای بزرگ و مشهور قاره سبز غلبه کند. این خودرو از اواسط سال ۱۳۶۸ در ایران تولید شده و مونتاژش همچنان ادامه دارد و از قضا پلتفرم‌ آن پایه اصلی برای توسعه صنعت خودروسازی ملی ایران بوده است. طبیعتا هنگام خرید نمونه کارکرده ۴۰۵ باید به سراغ انواع انژکتوری آن رفت که بنا به گفته اغلب کارشناسان، نمونه مونتاژ ۱۳۸۷ و نیز نمونه‌های تک‌سوز مونتاژ ۹۵ خودروهای به نسبت بهتری هستند که کیفیت مونتاژ بالاتری داشته و به مرور زمان کمتر دچار مشکل شده‌اند. لازم به یادآوری است که برای خرید یک ۴۰۵ مدل ۸۷ باید حداقل ۱۰ میلیون و برای خرید ۴۰۵ مدل ۹۵چیزی نزدیک به ۲۵ میلیون تومان پول کنار بگذارید.


    دوو سیلو

    از پراید و سیلو تا 206 و تندر

    یکی از نخستین محصولات کره‌ای مونتاژ ایران که به نرمی و دوام شهره است و با وجود تولید در حدود ۲ دهه قبل، هنوز هم مورد استفاده برخی از اقشار جامعه است. سیلو از جمله خودروهای خوب کرمان موتور است که باعث شد تا نام این مونتاژکار وطنی تا سالها با کیفیت و کارایی و دوام عجین شود. برای انتخاب سیلو  باید توجه داشت که موتور در وضعیت مناسبی باشد چرا که یک گونه کاربراتوری کم صدا و ظریف است. بررسی سیستم تعلیق و جعبه دنده از سوی یک مکانیک معتمد هم توصیه می‌شود تا کمترین دردسر را پس از خرید این سدان متوسط کره‌ای بکشید.


     پراید

    از پیکان و پراید تا 206 و گل

    خودروی سبک وزن، کوچک و کم‌مصرف کره‌ای که از سال ۱۳۷۲ در همان بدو ورود به ایران توانست نرمی و کشش مناسبش را به رخ حریفان کشیده و به لطف قیمت ارزان و ظاهر دلربایش (برای آن زمان!) به فاصله چند سال با تیراژ تولید گسترده‌ای به دست خریداران ایرانی برسد. طبعا پیدا کردن یک نمونه سالم و تمیز از کیا پراید مونتاژ ایران با قطعات کره‌ای زیاد کار بسیار سختی است مخصوصا که استفاده از نمونه‌های نخستین کیا پراید به دلیل داشتن موتور کابراتوری هم دردسرهای خاص خود را دارد. اگر زیاده از حد نوستالژیک هستید پراید دی‌ام هاچ‌بک مدل ۷۴ با قیمتی ۷ میلیون تومانی بهترین انتخاب ممکن است. اما اگر دنبال دردسر پیداکردن قطعات اصل، رنگ و رفتگی بدنه، فرمان مکانیکی و موتور کاربراتوری نیستید بهترین انتخاب را می‌توانید از بین پراید‌ها مونتاژ ۸۸، ۹۲ و ۹۴ انجام دهید و به ترتیب برای نمونه‌هایی با کارکرد متوسط هر سال ۲۰ هزار کیلومتر چیزی معادل ۱۳، ۱۶ و ۱۹ میلیون تومان پرداخت کنید.


    فولکس‌واگن گل

    از پیکان و پراید تا 206 و گل

    تنها خودروی ارزان‌قیمت و آلمانی بازار ایران که پس از انقلاب در کشور مونتاژ شد و اتفاقا توانست در مدتی کوتاه به خوبی بدرخشد. به شهادت اغلب خریداران این خودرو، مکانیک‌ها و فعالان بازار این خودرو هنوز هم مثل روز اول کار می‌کند و جز اندک موارد ایراد کیفی در سیستم تعلیق، گل کمتر مشکلی نگام سواری برای راننده پیش می‌اورد. این فولکس دو رگه برزیلی-آلمانی در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷تولید شد هم اینک در نمونه‌های سالم مدل ۸۷ با ‌کارکرد کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر به لطف استهلاک پایین حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه روی دست شما می‌گذارد اما اطمینان را هم به شما ارزانی می‌دارد.


    پژو پارس

    از پیکان و پراید تا 206 و گل

    نمونه ایرانی و فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ که با الهام از پژو ۴۰۶ طراحی شد و اتفاقا می‌توان آن را بهترین خودروی تولید ایران در دو دهه اخیر دانست. پارس از آنجا که به لحاظ فنی تشابهات بسیاری با پژو ۴۰۵ دارد ، همان معایب و مزایای ۴۰۵ را دارد و همپای این خودرو افت و خیز داشته است. قطع و یقین خرید یک نمونه از پارس ای‌ال‌ایکس ۱۸۰۰سی‌سی مدل ۸۹ می‌تواند حتی بهتر از نمونه‌های امروز شما را از سواری با پارس مشعوف کنند منوط به اینکه حدود ۲۸ میلیون تومان برای آن خرج کنید.


    زانتیا

    از پیکان و پراید تا 206 و گل

    محصول شرکت سیتروئن فرانسه که از پلت‌فرمی مشترک با پژو ۴۰۵ سود برده و به لطف سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی از جمله محصولات پیشرو دوره خود در بازار ایران بود. تغییر ارتفاع به صورت اتوماتیک، ظاهر کشیده و اخمو، فضای گسرده جعبه عقب و کابین در کنار موتوری سرکش باعث می‌شد تا زانتیا محبوب‌ترین سدان بازار ایران در ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی باشد. برای خریدن نمونه‌های خوب زانتیا باید از بین تولیدات سال ۸۴ و ۸۵ یک نمونه سالم را پیدا کرد که اولا جعبه‌دنده سالمی داشته و دوما فنرهای گران‌قیمت و کمیابش به درستی کار کنند. به گفته فعالان بازار خرید نسخه‌های ساخت ۸۶ زانتیا در نمونه دولوکس  که به موتور۲۰۰۰سی‌سی مجهز هستند انتخاب بهتری است منوط به اینکه ۳۰ تا ۴۰ میلیون پول بالای این فرانسوی ناایمن ولی تند و تیز بگذارید!


    سمند

    از پیکان و پراید تا 206 و گل

    هنوز هم به یاد آوردن نخستین روزهای تولید سمند با همه تلخکامی‌هایی که در این دو دهه در اقتصاد ایران بروز کرده برای هر ایرانی شیرین است. ظاهر مدرن و اتاق بزرگ و راحت این خودرو باعث شده بود تا مدتی ۴۰۵ از رونق بیفتد. سمند از سال ۸۱ تا ۸۳ با قطعات فرانسوی و کره‌ای بسیاری مونتاژ می‌شد و کیفیتی مثال‌زدنی داشت گرچه بعد از ان به واسطه داخلی‌سازی گسترده سطح کیفیت نسبتا باثباتی داشته و کمتر دچار افت و خیز شده است. برای ابتیاع یک مدل مناسب از این خودروی ایرانی، خرید یک نمونه سمند اس‌ای یا ال‌ایکس مدل ۹۴ توصیه می‌شود چرا که ایرادات برقی آن به حداقل رسیده و به موتور ای‌اف۷ نیز مجهز هستند و به ترتیب چیزی نزدیک ۲۴ و ۲۷ میلیون تومان خرج روی دست شما می‌گذارند.


    پژو ۲۰۶

    از پراید و سیلو تا 206 و تندر 

    از سال ۱۳۷۹ که شاهد مونتاژ پژو ۲۰۶ در ایران هستیم تا حالا که حدود ۱۷ سال از آن تاریخ می‌گذرد، این هاچ‌بک فرانسوی تاریخ پرفرازونشیبی را در ایران به خود دیده و البته تا حالا بالغ بر ۱٫۲ میلیون دستگاه فروش داشته تا نام خود را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ پژو در ایران ثبت کند. ۲۰۶ در این ۶ سال اخیر البته چندان روزگار خشی نداشته است و از آغاز تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه ایران در آغاز دهه اخیر با افت کیفی شدیدی مواجه شده و اعتبار سابق خود را از دست داده است. خریدارانی که پیه خودروی دسته ۲ را به تن می‌مالند باید بدانند که اکیدا خرید ۲۰۶‌های وطنی مدل ۹۰ تا ۹۴ توصیه نمی‌شود. در عین حال مدل ۸۹ و ۹۵ به نسبت به سایر مدل‌ها در اولویت هستند چرا که قطعه چینی کمتری داشته و سطح دوام بالاتری را از خود بروز می‌دهند.


     

    تندر ۹۰

    از پیکان و پراید تا 206 و گل

    بی‌هیچ اغراقی همه مدل‌های تندر ۹۰ تولید رنو در ایران با کیفیت و بادوام هستند و مثل یک اتومبیل اصیل، کارکرد بالا هرگز آنها را از تک و تا نمی‌اندازد. با این حال نمونه‌های ۸۷، ۸۹ و۹۴ تندر را اغلب کارشناسان محصولات بهتری می‌دانند که در نمونه‌هایی با کارکرد کم و ماندگاری مناسب به ترتیب ۲۴، ۲۷ و ۳۶ میلیون تومان هزینه در بر دارند.

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت شرکت ایرسا محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس