آشنایی با فناوری های ولوو برای مقابله با تاخیر توربو [تماشا کنید]

    یکی از دلایل اصلی که باعث شده موتورهای توربو در بین همه طیف ها محبوب نباشند، به پدیده توربو لگ یا ایرسا با تاخیر آنها در برابر فشرده شدن پدال گاز مربوط می شود. اگر چه این تاخیر در بیشتر موارد زیر یک ثانیه است، اما به علت ایجاد حسی ناخوشایند تا حد زیادی از لذت رانندگی می کاهد.

    برای از بین بردن توربو لگ و همگام سازی عکس العمل موتور با فشرده شدن پدال گاز، خودروسازان مختلف راهکارهای متفاوتی را در پیش گرفته اند. استفاده از توربوشارژرهای برقی یا فناورین توئین اسکرول (توئین پاور) دو مورد از روش های مرسومی هستند که توسط شرکت هایی مثل آئودی و ب ام و به کار گرفته می شوند.

    bmw-twinpower-turbo

    اما در این بین سوئدی ها به یک روش کاملا متفاوت رو آورده و از فناوری انحصاری خود با نام پاور پالس (PowerPulse) در موتورهای دیزلی استفاده می کنند. برای این کار مهندسین ولوو مخزنی را در مسیر هوای ورودی به داخل سیلندر قرار داده اند.

    این مخزن توسط یک کمپرسور تغذیه شده و به داخل آن هوا تزریق می شود. در نتیجه مخزن مذکور همواره پر از هوای غلیظ و پر فشار بوده و می تواند در مواقع ضروری مثل دورهای پایین، با آزاد کردن بخشی از هوا در منیفولد گازهای خروجی توربوشارژر را فعال کند.

    در موتورهایی که از ساختار توربوی سکوئنشال (ترتیبی) بهره می برند، هوای آزاد شده از این مخزن یک توربوشارژر کوچک را فعال می کند. این توربوشارژر کوچک نیز به نوبه خود توربوشارژر اصلی را به حرکت وادار کرده و سرعت دوران پره های آن را در دورهای پایین افزایش می دهد. روشن است که در این صورت دیگر نیازی نیست توربوشارژر منتظر آستانه تقویت بماند و از همان دورهای پایین می تواند وارد عمل شود.

    How Volvo Is Eliminating Turbo Lag

    در کنار این فناوری، ولوو از ترکیب همزمان سوپرشارژر و توربوشارژر نیز در برخی از موتورهای خود بهره می برد. در این موتورها در دورهای پایین سوپرشارژر وظیفه تزریق هوا و شتابگیری بهتر را بر عهده دارد. با رسیدن به دورهای میانی و بالاتر این وظیفه به توربوشارژر محول می شود. با این تکنولوژی موتورهای موجود (با کد T8) می توانند چه در دورهای پایین په در دورهای بالا ایرسا بسیار سریعی از خود نشان دهند.

    Volvo Combines Turbocharging Supercharging

    همانطور که پیش از این نیز به اطلاعتان رسانده ایم، ولوو قصد دارد از سال ۲۰۱۹ همه مدل های تولیدی خود را با پیشرانه های هیبریدی یا برقی به میدان بفرستد. در این حالت با اضافه شدن یک موتور برقی به پیشرانه، می توان گفت که تاخیر ناچیز موتورهای درون سوز فعلی بطور کامل برطرف خواهند شد، زیرا موتورهای برقی از همان ابتدا بیشترین گشتاور خود را ارایه می کنند.

    Volvo-T5-Twin-Engin

    همانند اکثر فناوری ها، فناوری توربوشارژر نیز روز به روز در حال تکامل بوده و معایب آن به طرق مختلف در حال برطرف شدن است. امروزه بیشتر موتورهایی که به این فناوری مجهز هستند، ایرسا های بسیار خوبی از خود نشان داده و دیگر خبری از تاخیرهای آزاردهنده در آنها نیست.

    Volvo Engine

    با وجود مزایای زیاد و در حالی که فناوری توربو دوران بلوغ خود را سپری می کند، این فناوری هنوز جایی در خودروهای داخلی نداشته و تنها نمونه توربوی فعلی نیز به دلیل قطعات نامرغوب از مشکلات کیفی متعددی رنج می برد. این مساله به وضوح از فاصله تکنولوژیک بسیار زیاد با خودروسازان تراز اول جهان حکایت دارد.

    دیجیاتو

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت شرکت ایرسا محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس