نقد و بررسی کلیپ خفه گی

    خلاصه داستان:

    صحرا مشرقی ( الناز شاکردوست ) پرستار یک بیمارستان روانی است که سخت به دنبال یافتن سرپناهی برای ادامه زندگی اش می باشد. در این بین مسعود ( نوید محمد زاده ) همسرش ( پردیس احمدیه ) را به دلیل مشکلات روانی به بیمارستان می آورد و…

    کارگردان :

    فریدون جیرانی: تهیه کننده، نویسنده و کارگردانی که اولین فعالیتش را با بازی در نمایشی به نام « عصمت » در سال ۱۳۵۱ آغاز کرد. جیرانی در سالهای بعد کلیپنامه نویسی را پیش گرفت و کلیپنامه تعدادی از کلیپهای مهدی صباغ زاده از جمله « سناتور » و « پرنده » را به نگارش در آورد. اما کلیپی که توانست نام فریدون جیرانی را بر سر زبانها بیندازد، « قرمز » با حضور محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی بود که موفقیت هنری و مالی خوبی برای وی به ارمغان آورد. پس از آن جیرانی « آب و آتش » را کارگردانی کرد که از لحاظ هنری اثری برجسته بود.

    جیرانی که در سالهای اخیر آثاری همچون سه گانه « ستاره ها » ، کلیپ دلهره آور « پارک وی » و کلیپ جنجال برانگیز « من مادر هستم » را کارگردانی کرده است. جیرانی همچنین سریالی نیز با عنوان « مرگ تدریجی یک رویا » برای صدا و سیما ساخته است.

    http://irsasayna.ir/wp-content/uploads/2018/01/1515490775_617_phoca_thumb_l_1.jpg

    درباره کلیپ « خفه گی » :

    مقدمه « خفه گی » به خوبی ثابت می کند که فضای کلیپ برگرفته از آثار کلیپسازان مشهور تاریخ سینماست و این شباهت نه فقط در فضاسازی و دکوپاژ، بلکه در روایت قصه نیز به چشم می خورد. در دقایق نخست کلیپ شباهت « خفه گی » به « پرسونا » اینگمار برگمن بیش از باقی موارد به چشم می خورد. شباهتی که نه فقط در حد یک اشاره بلکه حتی رویکرد آدمهای داستان نیز هست و همین الهام پذیری نوید یک اثر متفاوت و جسورانه از کارگردان پر سابقه سینمای ایران را می دهد.

    برای پرداختن به « خفه گی » نخست باید به اظهارات کارگردانش در خلال برگزاری جشنواره کلیپ فجر اشاره کرد که طی آن اعلام کرده بود « خفه گی کلیپ خاصی است و خاص کلیپبرداری شده و افراد خاص هم آن را خواهند پسندید! » بخشی از سخنان جیرانی در جشنواره کلیپ فجر درباره جدیدترین اثرش صحیح است چراکه « خفه گی » کاملاً بصورت خاص ساخته و اکران شده است. اما لزوماً این خاص بودن به معنای عمیق بودن نیست و تنها یک پوسته بر روی اثر می باشد تا ایراداتش به چشم نیایند.

    http://irsasayna.ir/wp-content/uploads/2018/01/1515490775_739_phoca_thumb_l_3.jpg

    برخلاف آثار کلاسیک مشهور تاریخ سینما که جیرانی از آنها الهام گرفته، فضای داستان در ظاهر رگه هایی از اکسپرسیونیسم را در خود دارد اما در باطن همان خط روایی آثار رایج سینمای ایران را شامل می شود که وجه رئالیستی در آن در اولویت قرار می گیرد. معمولاً در ساخت آثاری که فاقد مکان و زمان هستند و کلیپساز قصد تعریف مفهومی را در یک فضای گنگ دارد، اشارات به رویدادهای حقیقی زندگی نقش مهمی ندارند و در اکثر موارد حتی ما هرگز ، ما به ازای بیرونی اتفاقات کلیپ را شاهد نیستیم. اما در « خفه گی » فریدون جیرانی اشارات اجتماعی واقعی – چه در بخش مکان و چه وسایل های ارتباطی – به وفور یافت می شود که همین موضوع سبب از هم گسیختگی سبک و سیاق روایت کلیپ شده و اثری شبیه به آثار اجتماعی کنونی سینمای ایران را رقم زده که قصد داشته فضای کلیپسازانی مانند برگمان نزدیک شود!

    جیرانی در « خفه گی » قصه عمیقی هم برای روایت نداشته است. داستان دو خطی کلیپ فراتر از کلیشه های رایج سینمای ایران نمی رود. دوستی نسیم و صحرا و سپس ورود مسعود و عاشقانه سریع و بی پرداختی که شکل می گیرد، نمی تواند از آدمهای داستان شخصیت بسازد. صحرا در نیمه ابتدایی کلیپ سرسخت به نظر می رسد و به دنبال راهی برای یافتن سقفی برای زندگی. چنین پرداختی نشانگر اهمیت به شخصیت زن داستان و انتظار نقطه اوج و فرود در ارتباط با وضعیت او در طول داستان است. اما کلیپ هرگز فراز و فرودی را تجربه نمی کند و حتی از ساختن موقعیت عاجز است تا در نهایت شخصیت ها به ساده ترین و دم دستی ترین شکل ممکن تغییراتی را به خود ببینند.

    http://irsasayna.ir/wp-content/uploads/2018/01/1515490775_714_phoca_thumb_l_4.jpg

    با اینحال باید گفت که « خفه گی » در بخش کلیپبرداری و نورپردازی اثر قابل تحسینی محسوب می شود. جیرانی اگرچه در ساخت کلیپ بطور آشکار تحت تاثیر کلیپسازان برجسته ای از جمله برگمان و هیچکاک بوده و نوع کلیپبرداری و دکوپاژ را براساس الگوی کلاسیک چیدمان کرده، اما روی هم رفته می توان گفت این تقلید با کیفیت مناسبی انجام شده و از سطح امروز سینمای ایران برجسته تر است. مکث های دوربین و اندازه های عریض قاب ( که البته بی نقص نیستند ) کمک کرده تا مخاطب بیشتر حال و هوای سرد کلیپ را به خود بگیرد.

    بازی های کلیپ اما از سطح معمول بالاتر نمی روند. الناز شاکردوست اینبار با گریم سنگین، سعی در ارائه تصویری متفاوت از خود در مقایسه با آثار گذشته اش دارد. وی در « خفه گی » تمام تلاش خود را بکار بسته تا نشان دهد می تواند بازیگری باشد که کلیپسازان او را جدی بگیرند و تا حدی هم با کمک جیرانی توانسته به این مرحله برسد اما هرگز از سطح یک بازی معمولی فراتر نمی رود. در « خفه گی » بیش از آنکه بازی شاکردوست مورد توجه قرار بگیرد، این گریم اوست که به کمک بازی اش آمده تا کمی متفاوت تر از گذشته به نظر برسد. نوید محمد زاده نیز با تکرار نقش انسانهایی که فاقد تعادل روانی هستند، یکبار دیگر خود را در « خفه گی » تکرار کرده است و به نقطه تازه ای دوران بازیگری اش دست نمی یابد. به نظر می رسد روند تکرار بازیهای نوید زاده در نقش آدمهای عصبی، بزودی او را تبدیل به کلیشه خواهد کرد.

    image 13960802672 898978956523232

    « خفه گی » جیرانی با تمام ایراداتی که در ساختارش دارد، تجربه ای متفاوت در سینمای کنونی ایران می باشد و با فاصله بسیار، به قول جیران ، خاص ترین ساخته این روزهای سینمای ایران است اما باید گفت که واژه « خاص » در اینجا تنها پوسته جذابی است که بر کلیت اثر کشیده شده است. « خفه گی » در زیر این پوسته، مشکلات فراوانی در کلیپنامه، کارگردانی دارد که تاثیرگذاری بر مخاطب را به امری دشوار مبدل می سازد.

    4Photo Gallery2

    منتقد : میثم کریمی

    .

    به خانواده ویژه ایرسا بپیوندید

    نام کلیپ : خفه گیkhfh3ghfs

    کارگردان : : فریدون جیرانی

    کلیپنامه : فریدون جیرانی

    تهیه کننده : فریدون جیرانی

    مدیر کلیپبرداری: مسعود سلامى

    بازیگران :

    الناز شاکردوست

    نوید محمد زاده

    پردیس احمدیه

    ماهایا پطروسیان

    و…

    / مووی مگ
    / سایت سرگرمی ایرسا

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت شرکت ایرسا محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس