ایرسا| ارسلان سلیمانیان، کیا سراتو در بازار کشورمان خودروی شناخته شده ای است. نسل اول این خودرو اواخر دهه هشتاد خورشیدی روانه ایران شد و با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومانی توانست بازار خوبی را برای خود دست و پا سازد. نسل دوم سراتو نیز پس از چند سال به ایران آمد و فروش نسبتا بالایی را تجربه کرد.

    در هزارتوی سراتو

    به گزارش ایرسا، تجربه حضور این خودرو در ایران به قدری موفقیت آمیز بود که مدیران شرکت «سایپا» را مجاب کند که با همکاری کیاموتورز کره جنوبی این محصول را در داخل خاک ایران مونتاژ کنند. اما حضور سراتو در ایران تنها محدود به واردات و مونتاژ نسل دوم آن نشد. چراکه مدتی بعد نسل جدید (نسل سوم) آن نیز به ایران آمد.

    شکل و شمایل
    نسخه فیس لیفت (به روز شده) سراتو را باید خودرویی کاملا شرقی دانست. جشنواره‌ای از خطوط سیال، در کنار مولفه هایی چون چراغ های کشیده جلو وعقب، از سراتو محصولی چشم نواز با هویت شرقی ساخته که هرچند در نگاه نخست بسیار فریبنده به نظر می رسد اما ممکن است مانند هر محصول کره ای دیگری پس از مدتی، خسته کننده باشد. در یک بیان کلی، سراتوی جدید هم در مقوله طراحی خارجی و هم طراحی داخلی می تواند نمره بالایی بگیرد.

    در هزارتوی سراتو

    این مساله در داخل کابین بیشتر به چشم می خورد و پیشرفت کره ای ها در طراحی دکوراتیو داخلی (یعنی همان پاشنه آشیل محصولات یک دهه قبل کره ای) کاملا ملموس است. کیفیت مناسب متریال داخل کابین همراه با فهرست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی تا مدت ها راننده و سرنشینان را راضی نگاه خواهد داشت. اما نباید فراموش کرد که از سراتو باید به اندازه یک سدان جمع و جور اقتصادی انتظار داشت و نه بیشتر.

    توانایی های فنی و قیمت
    سدان جمع و جور «کیا» در نسل های مختلف با پیشرانه های گوناگونی به ایران آمده است. از موتور ضعیف ۱٫۶ لیتری گرفته تا موتور پرتوان ۲ لیتری. نسخه های وارداتی نسل سوم این خودرو مجهز به پیشرانه ۲ لیتری از نوع ۴ سیلندر بوده که توانایی تولید ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور را دارا است.

    در هزارتوی سراتو

    این پیشرانه (که از نوع مشترک با مدل هیوندای الانترا است) به کمک جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک این خودرو می تواند سراتوی ۱۲۶۸ کیلوگرمی را ظرف مدت ۱۰٫۵ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. با این شرایط سراتو روی کاغذ کندتر از رقبایی چون مزدا ۳، MG GT و هوندا سیویک است. ضمن آنکه اگر با وسواس بیشتری به کیفیت رانندگی سراتو دقت کنیم باید اشاره کنیم که فنربندی و سیستم تعلیق خودرو نیز می توانست بهتر از این باشد. با این حال توانایی های فنی و حرکتی سراتو ۲ لیتری با کلاس و قیمت این خودرو (البته قیمت جهانی آن!) کاملا متناسب است.

    در هزارتوی سراتو
    سراتو فیس لیفت بسته به نوع رنگ و سطح تجهیزات با قیمت ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیون تومانی در بازار کشورمان عرضه می شود که رقم گزافی برای چنین خودرویی محسوب می شود. اما مدتی می شود که بازار ایران به این ارقام عادت کرده و دیگر با دیدن قیمت محصولات چینی و کره ای، شگفت زده نمی شویم!

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت شرکت ایرسا محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس