ایرسا| هیچ کس در مقطع فعلی خودرو نمی‌خرد. این حرف اغلب کسانی است که در بنگاه‌های فروش اتومبیل روزگار می‌گذرانند و پس از تغییر و تحولات بازار حالا تنها نظاره‌گر افزایش قیمت‌ها هستند. در واقع بازار پس از تجربه شوک قانون واردات و ممنوعیت ورود خودروهای لوکس، حالا با شوک ارزی روبرو شده و معاملات به صفر رسیده است.

    بازار خودرو بدون خریدار مانده!
    به گزارش ایرسا، در روزهایی که قیمت یک هیوندای ۱۸ هزار دلاری به حدود ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و کراس‌اوور کامپکت تویوتا یعنی سی-اچ‌آر را در بازار ایران به بهای ۲۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند، خریداران هیچ استقبالی از محصولات وارداتی نمی‌کنند و طبق شنیده‌ها، اغلب شرکت‌های واردکننده به وضعیت غریبی دچار شده‌اند و سطح ثبت نام، خرید و عرضه محصولاتشان به کمترین سطح ممکن در ۵ سال اخیر رسیده است. 

    بازار خودرو بدون خریدار مانده!

    گالری های واقع در ۲ سه خیابان بزرگ پایتخت یعنی خیابان مطهری، خیابان سهروردی و خیابان بهشتی، با اینکه مملو از خودروهای نو و کارکرده است ولی به گفته مدیران این نمایشگاه‌ها، جز در بخش خودروهای زیر۲۰۰ میلیون تومان هیچ تقاضای موثری تقریبا وارد بازار نمی‌شود و این باعث شده تا یکی از مهمترین کسب و کارهای تجاری کشور به شدت به خطر بیفتد.

    ضمنا همین عامل موجب شده تا فشار زیادی به این بخش برای تعطیلی کسب و کار فروش خودرو وارد شود. طبق ادعای برخی از فعالان بازار، در مقطع فعلی قیمت‌ها به حدی بالا رفته که خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و کمتر کسی حاضر است به قیمت‌های فعلی بازار اعتماد کند.

    بازار خودرو بدون خریدار مانده!

    برای نمونه در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت، پنح خودروی محبوب رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ ، تویوتا سی-اچ‌آر توربو لانژ، نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی با توقف روی قیمت‌های ۱۴۰، ۱۲۸، ۲۹۵، ۲۴۱ و ۱۳۸ میلیون تومان تقریبا بدون خریدار مانده‌اند.

    ضمنا در رده محصولات نیمه‌لوکس و کارکرده هم‌اینک قیمت‌های عجیبی را شاهد هستیم به طوری که خودروهای لکسوس ای‌اس، ولوو ایکس‌سی۶۰، کیا اسپورتیج ۲۰۱۳، تویوتا پرادو و هیوندای سوناتا ۲۰۱۱ هم‌اینک با قیمت‌های نجومی ۵۳۰، ۲۹۰، ۱۶۰، ۵۵۰ و ۱۴۰ در بازار به فروش می‌رسند.

    بازار خودرو بدون خریدار مانده!

    گرانی قیمت البته تنها محدود به بخش بالایی بازار یا خودروهای کارکرده نیست و به نظر می‌رسد افزایش قیمت ارز و احتمال رشد قیمت خودروهای داخلی در آینده نزدیک، تاثیری کوچک را روی محصولات خودروسازان وطنی موجود در بازار گذاشته است.

    بر این مبنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو با ۵۴ و ۶۰ میلیون رکوردار رشد قیمتی هستند ضمن اینکه قیمت ساندرو و ساندرو استپ‌وی هم با افزایشی ۵۰۰ هزار تومانی به ترتیب به ۵۶ و ۶۵میلیون تومان رسیده است. در بین خودروهای کارکرده هم فولکس گل به ۲۵ میلیون تومان و پروتون جن‌تو در کانال ۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند ضمن اینکه محصول پرطرفدار سیتروئن در ایران یعنی زانتیا در محدوده ۴۰ تا ۵۵ میلیون تومان هم‌اینک به فروش می‌روند. یک نکته جالب این وسط، رشد عجیب و پیوسته خودروهای هیبریدی است که مشخص نیست چرا مداوما رو به بالا بوده و افت نمی‌کنند.

    سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ در تیپ جی‌ال‌اس پلاس هم‌اینک در حالی قیمتش به بیش از ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است که نمونه هیبریدی لکسوس ان ایکس یعنی ۳۰۰اچ اف اسپورت با قیمتی حدودا ۵۲۵ میلیون تومانی به خریداران تحویل می‌شود. آشفتگی یعنی همین! وقتی که تعرفه تنها ۲۰ درصد رشد کرده اما قیمت نهایی حدودا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت شرکت ایرسا محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس