گروهی از کارشناسان محیط زیست لیستی از خوراکی‌های حاوی سموم و آفت کش را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده اند، این گزارش نشان می‌دهد برای داشتن سیستم غذایی سالم همچنان راه درازی را پیش رو داریم.
    سموم شیمیایی و آفت کش‌ها در میوه‌ها و سبزیجات

     

    ایرسا| امروزه همه ما در معرض این ترکیبات شیمیایی قرار داریم. آفت کش‌ها به اضافه موم‌هایی که برای براقی میوه‌ها استفاده می‌شود. گروهی از کارشناسان محیط زیست لیستی از خوراکی‌های حاوی سموم و آفت کش را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده اند، این گزارش نشان می‌دهد برای داشتن سیستم غذایی سالم همچنان راه درازی را پیش رو داریم. آفت کش‌ها موادی به صورت مایع، جامد یا گاز هستند که به منظور نابودی آفت‌ها به کار می‌روند. بعضی از این آفت‌ها که مورد علاقه انسان‌ها نیستند، حشرات، علف‌های هرز و میکروب‌هایی هستند که گیاهان را نیز از بین می‌برند. بسیاری از آفت کش‌ها، سمی هستند و علاوه بر اینکه آفت‌ها را از بین می‌برند به انسان‌ها نیز صدمه می‌زنند. این مطالعه در سال جاری نشان داد که تقریبا ۷۰ درصد آفت کش‌ها بر روی محصولات باقی می‌مانند. به عنوان مثال، یک عدد توت فرنگی به ۲۲ گونه مختلف آفت کش‌ها آلوده است.

    به گزارش ایرسا به نقل از دکتر اکس، اسفناج حاوی کلسیم و ویتامین‌های فراوان می‌باشد مصرف آن در صورتی توصیه می‌شود که ارگانیک آن تهیه شود. محققان “ددت” که به عنوان معروف‌ترین عامل شیمیایی دفع آفات شناخته می‌شود را در اسفناج یافته اند، مصرف این آفت کش در ایالات متحده آمریکا ممنوع است، در تعداد زیادی از محصولات نمونه این ماده شیمیایی یافت شده است. (به طور دقیق می‌توان بیان داشت ۴۰ درصد اسفناج‌های غیر ارگانیک آلوده به مواد سمی هستند.)

    یافته‌های کلیدی – گزارش ۲۰۱۸
    • وزارت کشاورزی ایالات متحده ۲۳۰ نوع آفت کش‌ها و مواد شیمیایی را بر روی هزاران نمونه خوراکی بررسی کرده است.
    • گروهی از کارشناسان محیط زیست اطلاعات مربوط به این آزمایشات را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که تقریبا ۷۰ درصد آفت کش‌ها بر روی محصولات باقی می‌مانند.
    • بیش از ۹۸ درصد از نمونه‌های توت فرنگی، اسفناج، هلو‌ها، شلیل، گیلاس و سیب‌ها در برابر حداقل دارای یک آفت کش هستند.

    فهرستی از خوراکی‌های ۲۰۱۸ که حاوی مقدار فراوانی مواد سمی هستند عبارتند از:
    • توت فرنگی
    • اسفناج
    • شلیل
    • سیب
    • هلو
    • گلابی
    • گیلاس
    • انگور
    • کرفس
    • گوجه فرنگی
    • فلفل شیرین
    • سیب زمینی

    ۱۵ خوراکی به مواد شیمیایی کمتری آلوده هستند
    • تنها یک درصد نمونه‌های آووکادو و ذرت دارای آفت کش‌های قابل تشخص بودند.
    • بیش از ۸۰ درصد آناناس، پاپایا، مارچوبه، پیاز و کلم به هیچ ماده شیمیایی آلوده نبودند.

    ۱ – آووکادو
    ۲ – ذرت شیرین
    ۳ – آناناس
    ۴ – کلم
    ۵ – پیاز‌ها
    ۶ – نخود فرنگی
    ۷ – پاپایا
    ۸ – مار چوبه
    ۹ – انبه
    ۱۰ – بادمجان
    ۱۱ – شهد نباتات
    ۱۲ – کیوی
    ۱۳ – طالبی
    ۱۴ – گل کلم
    ۱۵ – کلم بروکلی

    منبع: دکتر اکس
    ترجمه: وب‌سایت ایرسا

    کارلوس گوسن، مدیر شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان اعلام کرد نظام مالکیت این دو شرکت تغییر خواهد کرد. گوسن در گفت‌و‌گو با نشریه ژاپنی نیکی برای نخستین بار گفت: وضعیت مالکیت متقابل سهام در این دو شرکت دگرگون خواهد شد.

    کارلوس گوسن، مدیر شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان اعلام کرد نظام مالکیت این دو شرکت تغییر خواهد کرد. گوسن در گفت‌و‌گو با نشریه ژاپنی نیکی برای نخستین بار گفت: وضعیت مالکیت متقابل سهام در این دو شرکت دگرگون خواهد شد.

     

     

    تغییر مناسبات رنو و نیسان

     

    احتمال می‌رود فرآیند بازنگری در نظام مالکیت رنو و نیسان آغازگر رقابتی میان دولت‌های ژاپن و فرانسه در جهت اعمال نفوذ هر چه بیشتر بر این شرکت‌ها باشد. دو شرکت تلاش خواهند کرد منافع تمامی سهامداران و از جمله دولت‌های متبوع خود را در تعیین نظام مالکیت جدید مد نظر قرار دهند.

     

    به گفته گوسن «هر گزینه‌ای محتمل است.» او گفت: وضعیت نهایی تا سال ۲۰۲۲ مشخص خواهد شد. در سال‌های اخیر دولت فرانسه در پی افزایش نفوذ خود بر نیسان بوده است، اما خودروساز ژاپنی در برابر این خواسته ایستادگی کرده است.

     

    گوسن هدف اصلی این بازنگری را تعمیق روابط اتحاد سه‌گانه رنو، نیسان و میتسوبیشی می‌داند تا این اتحاد پس از دوران فعالیت بنیان‌گذارانش نیز پابرجا بماند. استقلال و هم‌افزایی شرکت‌ها اصولی هستند که از دید گوسن تغییر نخواهند کرد.

    رئیس فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی فوتبال در نشستی مشترک برنامه‎های این تیم برای حضور در رقابت‎های جام جهانی روسیه را بررسی کردند.

    به نقل از مهر و به نقل از سایت رسمی فدراسیون، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال با کارلوس کی روشسرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان در خصوص برنامه ریزی های تیم ملی و  برگزاری اردوهای تدارکاتی پیش از ظهر امروز در مرکز ملی فوتبال به بحث و بررسی پرداختند.
     
    رئیس فدراسیون به همراه سرمربی تیم ملی فوتبال اظهار امیدواری کردند که بتوانند تیم رادر شرایطی مطلوب به مسابقات جام جهانی و دیدارهای پیش روی تیم ملی اعزام کنند.

    حذفیاتِ  تئاتر «حذفیات»

     

    نقد اجرا، بی‌شک یکی از دشوارترین نوشتنی‌هاست. برای قیاس به نوشتن درباره یک شعر، یک رمان، یک فیلم یا یک تابلوی نقاشی فکر کنید؛ در هربار خواندن یک شعر آیا شعر همان است که بود؟ یا رمان؟ یا داستان کوتاه؟ خیر. برای همین هربار که شعری را می‌خوانیم، رخداد تازه‌ای است؛ اما این سوای تغییراتی است که در این سوی ماجرا یعنی سوی خواننده روی داده یا می‌دهد. در شعر نیز شاهد تغییر هستیم؛ اما چه تغییری؟ «یان موکاروفسکی» برای فهم این تغییر، اثر هنری را دارای سه وجه می‌دید؛ نخست واقعیت نشانه‌شناختی، دوم سرشت مادی و سوم ابژه زیبایی‌شناختی.

     

    این بینش موکاروفسکی هنوز کارآمد و راهگشاست. به‌طور مثال، شعر ضیافت از احمد شاملو در کتاب «دشنه در دیس» را در نظر بگیرید؛ فکر کنید بعد از حدود ٤٠ سال برگشته‌اید تا آن را باری دیگر بخوانید. کتاب همان است. همان موجودیت مادی، با تغییراتی البته، شاید کمی کهنه، زرد و کاغذ‌های آن احتمالا فرسوده شده باشد یا تغییراتی از این دست.

     

    واقعیت نشانه‌شناختی آن نیز تغییر نکرده است. واقعیت نشانه‌شناختی یعنی تمام مناسبات نشانگانی برسازنده این شعر، از چیدمان واژه‌ها و دلالت‌های عینی آن‌ها گرفته تا اینکه می‎دانیم اثر احمد شاملوست و در دهه ٥٠ برای حماسه سیاهکل سروده شده است؛ اما آنچه تغییر می‌کند، شعر شاملو به‌مثابه ابژه زیبایی‎شناختی است؛ یعنی انگاره‌هایی که مطرح کرده است، اهمیت آن، نحوه ادراک خواننده از آن، قابل‌فهم‌بودن ارجاع‎های درون و برون‌متنی آن و. به‌طور مثال، خواننده درکش از بند زیر مانند ٤٠ سال پیش است؟

     

    حذفیاتِ  تئاتر «حذفیات»

    مرده‎گان را به رَف‌ها چیده‌اند
    زنده‌گان را به یخ‌دان‌ها.
    گِرد
    بر سفره سور
    ما در چهره‌های بی‌خونِ هم‌کاسه‌گان می‌نگریم:
    شگفتا!
    ما
    کیان‌ایم؟

    این نه‌تنها درباره بند‌ها که برای کلیت شعر نیز صادق است. بحث در این زمینه در عین سادگی ظاهری آن، بسیار دشوار است. برای هر هنری، هرکدام از این وجه‌ها پیچیدگی‌های بسیاری دارد که در نشانه-معناشناسی آن و نحوه فهم ما از آن تأثیرگذار است. این شرحی نسبتا ساده و دم‌دستی متناسب با این یادداشت از ماجرا بود.

    درباره اجرا، دشواری همین‌جاست. از یک اجرا به اجرای دیگر، نه‌تن‌ها ابژه زیبایی‌شناختی که حتی واقعیت نشانه‌شناختی و گاهی موجودیت مادی نیز به‌راحتی تغییر می‌کند. فهم این مسئله برای تماشاچی نه‌چندان متخصص تئاتری نیز به شکلی شهودی ممکن شده است؛ به‌خصوص در سال‌های اخیر که بازتولید آثار موفق تئاتر قدیمی رایج شده است.

     

    درباره اجرا‌هایی با فاصله‎های زمانی بسیار زیاد، این مسئله تا حدودی طبیعی و قابل فهم است؛ اما درباره برخی آثار، این مسئله واجد نوعی بینش معناشناختی است که ارزش نظری دارد و می‌تواند دریچه‎ای به مطالعات اجرا در ساحت‎های مختلف به‌خصوص زیبایی‌شناختی باشد.

    «حذفیات» به نویسندگی و کارگردانی مهدی ضیاء‌چمنی یکی از این موارد است که به فاصله زمانی کوتاهی از اجرای آن در سالن چهارسو در جشنواره فجر سی‌وششم، در تئاتر مستقل اجرا می‌شود و این تغییرات در موجودیت مادی و واقعیت نشانه‌شناختی آن منجر به تغییرات بسیار درخور تأملی در ابژه زیبایی‎شناختی آن شده است.

     

    من این یادداشت را به این اختصاص داده‌ام که نشان دهم حذفیات در حال اجرا در تئاتر مستقل، با حذفیات اجراشده در سالن چهارسو چه تفاوتی دارد و نشان بدهم چگونه «حذفیات» با یک‌سری حذفیات ساده در اجرای اخیر نسبت به اجرای قبلی، از ویژگی‌های شایان تأملش فاصله گرفته و به اثری کلیشه‎ای بدل شده است.

     

    جالب است که حذفیات ادعا دارد چیز‌هایی بسیار ساده از روایت زندگی که حذف می‌شوند، معنای آن زندگی تغییر می‌کند؛ اما خودش همین را درباره خود فراموش کرده است و یادش رفته چیز‌های خیلی ساده‌ای که از اجرا حذف می‌شوند، معنای آن اجرا تغییر می‌کند. مسئله من این است که شفاف توضیح دهم که این تغییر معنا چرا مثبت نیست و در این مورد فروکاهنده بوده است.

    آنچه درام حذفیات بازنمایی می‌کند، روایت جروبحث یک مادر جوان و مدرن و دختر دبیرستانی اوست که در زنجیره‎ای از تکرار گرفتار شده است و این سیر بی‌پایان روایت‎ها که هربار با حذفیاتی همراه است، با ورود دوست دختر قطع و درام با رفتن دختر جوان و دوستش تمام می‌شود. شاید بازخوانی بخشی از این درام، بیش از هر توصیف من به شناخت فضا، شخصیت‌ها و مسئله درام کمک کند.

     

    حذفیاتِ  تئاتر «حذفیات»

    مامان: تو دوست نداشتی بیای اینجا؟
    شیما: اگه دوست نداشتم پس اینجا چی‌کار می‌کنم؟
    مامان:، چون من کارت داشتم
    شیما: آها…
    مامان: تازه با یه ساعت تأخیر
    شیما: ترافیک بود
    مامان: دیدی… پس دوست نداشتی بیای اینجا
    شیما: چی‌کارم داری؟

    مامان: یه‌جوری می‌گی اگه ناراحتی برم انگار برنامه‌های کاری و جلسه‌های فوریت رو کنسل کردی و با هزار دردسر اومدی اینجا تا مثلا یه وقتی هم برای من بذاری

    شیما: تو به من گفتی بیا منم اومدم. خیلی معذرت می‌خوام از اینکه ترافیک بود. از این به بعد دو ساعت زودتر راه می‌افتم که خدایی نکرده…

    مامان: چرا چرت می‌گی؟
    شیما: من چرت می‌گم یا تو؟
    مامان: تو چرت می‌گی
    [..]شیما: چی کار می‌کنی؟
    مامان: اس‌ام‌اس زده کجایی؟
    شیما: بزن خونه مامانم

    این قطعه کوتاه بخش اعظم درام حذفیات است که در زنجیره‌ای تکرار می‌شود؛ درحالی‌که هر بار بخشی از آن حذف شده است تا اینکه همان که اس‌ام‌اس زده، یعنی دوست دختر به دعوت مادر به آپارتمان مادر می‌آید و آنجا شاهد شدت‌گرفتن مشاجره مادر و دختر و در نهایت فروپاشی روانی مادر خواهد بود که بی‌پروا همه زخم‎نشان‌ها یا تروما‌های دختر را فاش می‎کند. حذفیات جشنواره فجر در سالن چهارسو اجرا شد.

     

    جایی که تماشاچی‌ها به طور کامل بر صحنه مسلط بودند. صحنه بازنمون بسیار مینی‌مال یک اتاق نشیمن یا هال یک آپارتمان نُقلی طبقه متوسطی بود و، چون در بخش بین‎المللی جشنواره فجر بود، ترجمه انگلیسی دیالوگ‎ها روی پرده‎ای با مساحت چند متری پروجکت می‌شد. این ترجمه انگلیسی که نمونه‎ای از آن را می‌بینید؛ نه‌تن‌ها به واقعیت نشانه‎شناختی اجرا منضم شده بود؛ بلکه واجد دلالت‎های ضمنی تأمل‌برانگیزی بود.

    Mother: didn’t you like to come here?
    Shima: If I. didn’t like, what would I. do
    here then?
    Mother: Because I. asked you to come
    here
    Shima: aha
    Mother: you are here with one hour
    delay

     

    Shima: I. got stuck in traffic
    دلیل اصلی نحوِ پروجکت این ترجمه بود. این ترجمه، برخلاف آنچه عرف و قرارداد جاری است، نه در یک نمایانگر الکتریکی یا حاشیه قاب صحنه به عبارتی پیرامتن اجرا که دقیقا در متن اجرا پروجکت می‌شد، در پرده‎ای با مساحتی چند متری در عمق صحنه دقیقا روبه‌روی دید تماشاچی و میان دختر و مادر که به فاصله تقریبا دومتری روبه‌روی هم نشسته بودند.

     

    در این حالت این ترجمه فراتر از دلالت عینی‌اش به‌عنوان ترجمه، دلالت‌های انضمامی و تفسیری بسیاری جالبی داشت که از همه مهم‌تر کارکرد فاصله‌گذارانه آن بود. در واقع حذفیات با همین ترفند ساده کار بسیار مهمی کرده بود. امروز دیگر می‎توان به ضرس قاطع گفت: نادانسته، بوطیقای برشت را به ظریف‎ترین شکل ممکن پیاده کرده بود. در واقع با همین فاصله‎گذاری از طریق جلب توجه ما به عبارات ساده و روان انگلیسی روی پرده قرارگرفتن در جایگاه چشم‎چران و غرق‌شدن در داستان و همذات‌پنداری با یکی از دو سوی ماجرا را منتفی می‎کرد.

     

    در عین حالی که به شکلی تلویحی ادراک جهان دراماتیک را با یادآوری عادت مألوف فیلم‌دیدن طبقه متوسط ایرانی در سال‎های اخیر متأثر می‎کرد.

     

    به زبان ساده، سال‌هاست ما عادت کرده‌ایم به گفت‌وگو‌های آدم‌های جهان داستان گوش دهیم؛ درعین‌حال نیمی از تمرکزمان را صرف دیدن زیرنویس فیلم کنیم و گاهی غلط‌های ترجمه در زیرنویس‎ها، خلاقیت برخی از مترجمان در واردکردن دلالت‎هایی از سپهر فرهنگی ما به جهان داستانی خارج از این حوزه از طریق زیرنویس و انبوهی مورد دیگر تمرکز ما را از فیلم گرفته‌اند و به خود جلب کرده‌اند.

     

    اینجا اتفاقی کاملا برعکس در حال رخ‌دادن بود و این رابطه پارودیک به‌شدت جهان دراماتیک حذفیات را متأثر کرده بود. حالا تماشاچی از روندی کاملا معکوس و بازشناخت برخی نشانه‎ها به قهقهه می‌افتاد. در واقع این ترجمه‎ها برای داور‌ها و تماشاگران اندک خارجی واجد دلالت عینی بودند؛ اما برای تماشاچی ایرانی انبوهی دلالت ضمنی و تفسیری به همراه داشتند و حذف آن در اجرای مستقل ضربه بسیار بزرگی است. در وهله اول اینکه بدون این فاصله‎گذاری حالا دیگر حذفیات با تئاتر قصه‎گوی کلیشه‎ای که از تماشاچی طبقه متوسطی‌اش می‎خواهد لم بدهد روی صندلی و با یکی از شخصیت‎ها همدل شود و در تاریکی سالن اشتهای سیری‌ناپذیر جنسی‌اش به امر واقع را خوراک برساند، فرقی ندارد؛ اما نکته فقط در حذف این مورد نیست.

     

    سالن چهارسو عرض کمی دارد. میزانسن‌ها (به معنای حرکت صرف نیست، میزانسن همه تمهیدات کارگردان است، برای آنچه در کادر اجرای آن دیده شود)، به طوری باورپذیر بازنمون اتاق نشیمن یک آپارتمان نُقلی بودند. این در وهله اول منجر به باورپذیری شخصیت‎ها می‌شد، در وهله دوم میزانسن تئاتری بود؛ درحالی‌که کارگردان برای پرکردن عرض بسیار زیاد تئاتر مستقل فاصله مادر و دختر را به هفت، هشت متری رسانده بود.

     

    این نه‌تن‌ها منجر به ازدست‌رفتن ادراک مکان شده بود که باعث می‌شد تماشاچی برای دنبال‌کردن داستان سرش را به دو سمت بچرخاند. در واقع به زبانی ساده میزانسن، از میزانسنی تئاتری به دکوپاژی سینمایی رسیده بود. حالا نگاه تماشاچی در جایگاه دوربین یک گفت‌وگوی دو‌نفره را دکوپاژ می‌کرد.

     

    در این حالت آنچه از دست می‎رود، حس کلیت است. تنها با وجود این کلیت است که تروما‌های فاش‌شده نهایی دختر که از انکار خاطرات برخاسته‌اند، در واقع آنچه حذفیات زندگی است، دوباره از اعماق سر بر‌می‌آورند و مادر را مانند هیولایی می‌کند که در لحظه فروپاشی دختر را هم به ویرانی می‎کشاند.

     

    در حالت فعلی که چشم قرار است دکوپاژ کند، معلوم نیست چه چیزی حذف می‎شود. این یادداشت بیش از آنکه نقد باشد، تلاشی بود برای نشان‌دادن اهمیت نظریه دانستن برای کارگردان‎های جوان تئاتر ما. نظریه ستیزی باب شده که بخشی از آن محصول تاریخ خرد‌گریز ماست و بخشی محصول وضع موجود با همه جزئیاتش که آنجا خودش را نشان می‎دهد که اجرائی بی‎نظیر ندانسته، به یکی از انبوه تئاتر‌های بدنه فروکاسته می‎شود.

     

    در نظرخواهی مجله تجربه ویژه عید، من از حذفیات جزء سه اجرای برتر سال ٩٦ نام برده‌ام. باید عرض کنم آن «حذفیات» بدون این حذفیات!

    دبیر بازآموزی اولین همایش بین‌المللی پزشکی آکادمیک ایران یکی از شایعترین مشکلات گوارشی در بین ایرانی‌ها را سوءهاضمه و کبد چرب دانست و گفت: مصرف بیش از حد غذا‌های آماده (فست فودها) عامل اصلی شیوع این بیماری‌ها و افزایش شمار مبتلایان است.

     

     

    مصرف زیاد فست فود‌ها و شیوع سوءهاضمه و کبد چرب

     

    دکتر میترا علی نژاد خرم روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری اولین همایش بین‌المللی پزشکی آکادمیک ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از دیگر علل بروز سوءهاضمه، استرس‌های روزانه و مصرف غذا‌های آماده پرادویه است.

    وی توضیح داد: میکروب هلیکوباکتر پیلوری موجود در غذا‌های آماده و غیربهداشتی، مهمترین علت بروز سوءهاضمه به شمار می‌رود به طوری که معده ۳۰ تا ۵۰ درصد افرادی که دچار سوءهاضمه هستند، به این عفونت آلوده است.

    به گفته دبیر بازآموزی همایش پزشکی آکادمیک ایران، سطح پائین بهداشت در کشور‌های جهان سوم می‌تواند از علل شیوع زیاد این میکروب در این جوامع باشد.

    فوق تخصص گوارش و کبد همچنین درخصوص بیماری کبد چرب گفت: چاقی و افزایش فشارخون در اثر مصرف رژیم غذایی نامناسب و فعالیت کم بدنی باعث شده است که چاقی شکمی در ایران از شیوع بالایی برخوردار باشد که در نتیجه منجر به بروز کبد چرب می‌شود.

    علی نژاد خرم اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد مبتلایان به سوءهاضمه با درمان‌های دارویی، درمان می‌شوند.
    اولین همایش بین‌المللی پزشکی آکادمیک ایران از امروز تا ۳۱ فروردین ماه در بیمارستان فرهیختگان درحال برگزاری است.

    می‌باخ سری جی‌ل‌اس که نسخه به روزرسانی شده و لوکس شاسی بلند بزرگ مرسدس بنز با همین نام است، علاوه بر موتورهای ۱۲ سیلندر توربو، از سیستم مدیریت کاماند برای فرماندهی ادوات و تجهیزات و نیز سامانه ایمنی پری‌سیف (PRESAFE) و انبوهی از آپشن‌های رفاهی و سرگرمی سود می‌برد.

    ایرسا| دارنده رتبه نخست در بین خودروسازان لوکس‌ساز جهان اعلام کرده مدلی خاص از می‌باخ را در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ معرفی می‌کند. گفته می‌شود این خودرو همان شاسی‌بلند جی‌ال‌اس بنز باشد که با یک تحول گسترده، از این پس قرار است با گران ترین شاسی‌بلندهای جهان مثل لامبورگینی اوروس، پورشه کاین اس و بنتلی بنتایگا به رقابت بپردازد.

    رونمایی شاسی‌ بلند میباخ GLS در چین

    به گزارش ایرسا، می‌باخ سری جی‌ل‌اس که نسخه به روزرسانی شده و لوکس شاسی بلند بزرگ مرسدس بنز با همین نام است، علاوه بر موتورهای ۱۲ سیلندر توربو، از سیستم ارتقایافته مدیریت کاماند برای فرماندهی ادوات و تجهیزات و نیز سامانه ایمنی پری‌سیف (PRESAFE) و انبوهی از آپشن‌های رفاهی و سرگرمی سود می‌برد.

    رونمایی شاسی‌ بلند میباخ GLS در چین

    اخیرا مرسدس بنز با رونمایی از یک طرح دیجیتالی، فضای کابین سری جی‌ال‌اس را در معرض نمایش عمومی قرار داده و اعلام کرده در پکن خبرهای تازه و جذابی از این خودروی جدید منتشر می‌شود. گویا این داشبورد جدید که نمونه به‌روزرسانی شده نسل فعلی داشبوردهای این شرکت است، با دکمه‌های کمتر، یک صفحه ال‌ای‌دی عریض و کنسول مرکزی بزرگ ساخته و پرداخته شده تا بهترین سطح از ارگونومی را به راننده و سرنشینان ارائه کند.

    رونمایی شاسی‌ بلند میباخ GLS در چین

    البته این تنها خبر مهم مرسدس برای نمایشگاه پکن نیست. گویا این سازنده آلمانی در این نمایشگاه نسل جدید سدان کوچک و کامپکت Aکلاس را هم معرفی خواهد کرد. گفته می‌شود بنز در تدارک عرضه نمونه کشیده یا لانگ ول‌بیس ( long-wheelbase) سری Aکلاس است تا خریداران چینی را بیش از هر زمانی به سمت محصولات خود جذب کند. باید تا ۲۵ آوریل یعنی یک هفته که زمان آغاز به کار نمایشگاه جهانی خودرو پکن ۲۰۱۸ است بعد صبر کرد تا دقیقا فهمید محصولات جدید مرسدس بنز چه ویژگی‌هایی دارند.

     

     

    وزیر ورزش در دیدار با همتای قطر گفت که قطر می‎تواند برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ از امکانات ورزشی کیش استفاده کند.

    به نقل از مهر، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان امروز در دیدار با «صالح الغانم بن علی»  همتای قطری خود با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ میلادی در این کشور  گفت: اخذ میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال اتفاق بزرگی برای کشورهای منطقه و قطر است. امیدواریم با تدابیر دولت قطر و کمک کشورهای منطقه این کشور بهترین میزبانی را داشته باشد.و

    وی افزود: ایران برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد ورزشی که میلیاردها نفر به آن چشم دوخته اند، آماده ارائه هر نوع کمک ، پشتیبانی و حمایت است. 

    وزیر ورزش تصریح کرد: در جزیره زیبا و توریستی کیش که در نزدیکی قطر قرار دارد، بیش از ۸۰ هتل بزرگ وامکانات ورزشی احداث شده است.  قطر در جریان برگزاری جام جهانی در این کشور می تواند از این امکانات برای برگزاری اردوهای ورزشی کشورهای مختلف استفاده کند.

    سلطانی فر با اشاره به روابط عمیق ایران و قطر در چند دهه گذشته گفت: اراده رئیس جمهوری اسلامی ایران و امیر قطر همواره بر گسترش و تحکیم روابط دو کشور استوار بوده است، به همین دلیل روابط دو کشور در سال های اخیر خیلی عمیق تر و گسترده تر شده است. قطر در سال های اخیر در بسیاری از عرصه ها مسیر توسعه را با جدیت و تدبیر دنبال می کند و ما همواره خودمان را در کنار دولت و ملت قطر می بینیم. 

    وی یادآور شد: در عرصه ورزش هم قطر در ابعاد مختلف مانند ساخت استادیوم ها، توسعه باشگاه ها و برگزاری رویدادهای ورزشی کارنامه خیلی خوبی در سال های اخیر داشته است و برگزاری مسابقات آسیایی در سال ۲۰۰۶ برگ زرینی بر کارنامه ورزشی این کشور بوده است 

    وزیر ورزش با اشاره به شکل گیری سازمان مردم نهاد جوانان در ایران گفت: با توجه به اشترکات عمیق فرهنگی و دینی بین دو کشور، مایل هستیم که سازمان های غیر دولتی و تشکل های جوانان دو کشور با هم ارتباط نزدیکی داشته باشند.

    سلطانی فر در ادامه پیشنهاد برگزاری هفته های فرهنگی جوانان در دو کشور را مطرح کرد. وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای اعزام مربیان، مدرسان و ورزشکاران ایرانی به قطر  گفت: در رشته هایی که کشورمان در آنها موقعیت خوبی در آسیا و جهان دارد، می توانیم به قطر کمک کنیم. 

    وی افزود: همانطور که در فوتبال و باشگاه های مختلف فوتبال در قطر ، شاهد حضور تعداد زیادی از ورزشکاران ایرانی حضور هستیم ، در سایر رشته های ورزشی هم امکان استحکام بیشتر روابط وجود دارد.

    به گزارش مهر، صالح الغانم بن علی وزیر ورزش و جوانان قطر نیز در این دیدار ، گفت: شرایط استثنایی حاضر موقعیت استثنایی را ایجاد کرده است، دولت قطر علاقمند به توسعه روابط دو جانبه با برادران جمهوری اسلامی ایران است و برنامه کاملی برای سال ۲۰۱۸ دارد.

    وی افزود: قطر با ایران در موضوع های فرهنگی ، منطقه ای ، دیدگاه های مشترک دارد ، بر این اساس باید اقدام ها و طرح های مشترک ها را نیز به اجرا در بیاوریم. 

    صالح الغانم بن علی گفت : در چارچوب مناسبات دوجانبه برای بخش ورزش و جوانان اهمیت خاصی قائل هستیم ، دو کشور در بعد ورزشی روابط دیرینه ای دارند و قطر همواره پذیرای ورزشکاران بزرگ ایران بوده و از تجربیات مربیان ایرانی بهره مند شده است. 

    وزیر ورزش قطر تاکید کرد:  هیاتی از جوانان ایران در حوزه هنرهای نمایشی تیرماه عازم به قطر می آیند ، بعد از عید فطر نیز یک گروه بزرگ موسیقی ایرانی به قطر عازم خواهند شد.

    شاید بتوان گفت که مهمترین خبر روزگذشته جلوگیری شماری از دانشجویان دانشگاه هنر از اکران فیلم به وقت شام حاتمی‌کیا در دانشگاه سینما تئاتر بود. اتفاقی که گروه سیاسی خبرگزاری فارس آن را برخورد‌های سیاسی با فیلم به وقت شام نام نهاد؛ که به گفته آن رسانه نزدیک به فیلم جدید ابراهیم حاتمی کیا موجب متوقف شدن اکران این فیلم در بخشی از دانشگاه‌های کشور شده است.

     

     

    مخالفان و هواداران ابراهیم رودرروی هم!

     

    ممانعت شماری از دانشجویان از اکران این فیلم در دانشگاهی که قاعدتا رابطه مناسبی با سینماگران باید داشته باشد، از این‌رو اهمیت فزون‌تری پیدا می‌کند که می‌بینیم در تمام مدتی که از انتشار خبر شرکت این فیلم در جشنواره فجر می‌گذرد، یعنی در این ٣ ماهی که از آماده شدن به وقت شام گذشته، حمایت شبه تشکیلاتی و انتقادی- تبلیغاتی عجیب و غریبی از این فیلم شکل گرفته است. یک جبهه همدل که بر آن بوده حتی لحظه‌ای پشت ابراهیم حاتمی‌کیا را خالی نکند.

     

    البته در ارزش‌ها و نیز جذابیت‌های فیلم به وقت شام شک و شبهه‌ای نیست، اما این حمایت که در پرده ارزش‌های سینمایی این فیلم به انجام رسیده، چنین وانموده که انگار اجماع تام و تمامی در اهمیت سینمایی و ارزش‌های هنری این فیلم برقرار است و قطع به یقین هر آن کس که حتی اندکی از فیلم و سینما سر در می‌آورد، نمی‌تواند مخالف این فیلم باشد. حالا در چنین شرایطی زمانی که دانشجویان دانشگاهی که رشته اصلی‌شان سینماست از نمایش دانشگاهی این فیلم به گفته فارس با بهانه «تفکر … نری ابراهیم حاتمی‌کیا» جلوگیری می‌کنند، هزار بیت شعر نگفته در خود دارد.

    آغاز داستان
    خبرگزاری فارس و خبرگزاری دانشجو در گزارشی مشترک درباره اتفاقاتی که در جلسه نمایش به وقت شام در دانشگاه هنر رخ داده است، نوشتند: تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که قرار بود امروز در دانشگاه هنر اکران شود، بنابر دلایلی لغو شد.

    درواقع به گفته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه هنر؛ فیلم سینمایی به وقت شام، قرار بود ساعت ١٤ امروز در این دانشگاه اکران شود و همه مجوز‌های قانونی برای این کار گرفته شد، اما تعداد محدودی از دانشجویان دانشگاه که فکر می‌کنند تفکر غالب دانشگاه هستند معتقدند فیلمی که با تفکر حاتمی کیا ساخته شده اجازه اکران در دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر را ندارد.

     

    مسئول بسیج دانشگاه هنر تأکید کرد: این فیلم براساس برنامه قرار بود ساعت ١٤ اکران شود که استقبال ویژه‌ای از سوی دانشجویان نیز صورت گرفت و مسئولان دانشگاه برای دیدن این فیلم به سالن آمفی تئاتر دانشکده سینما تئاتر آمده‌اند، اما این دانشجویان مانع اکران این فیلم شدند…

    این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که صفحه رسمی تلگرامی فیلم سینمایی به وقت شام که صد‌ها عکس و فیلم از تک‌تک نمایش‌های مردمی و دانشگاهی این فیلم بارگذاری کرده؛ حتی در حد یک خبر ده کلمه‌ای نیز به این خبر اشاره نکرده است.

    ماجرای مشهد
    ماجرای دانشگاه هنر البته تنها اتفاق علیه این فیلم نبود که در اکران‌های دانشگاهی این فیلم رخ داد. دیگر اکران پر حاشیه این فیلم را در مشهد شاهد بودیم؛ با این توضیح که شاید بشود گفت: حواشی این اکران حتی از اکران دانشگاه هنر هم بیشتر بود؛ خاصه این‌که این نمایش قرار بود در شهری برگزار شود که در تمام سال‌های اخیر مأمن مسئولان و مدیران هم فکر سازندگان به وقت شام لقب گرفته است. اما این اتفاق رخ نداد و به وقت شام که قرار بود در دانشگاه خیام مشهد روی پرده برود، از نمایش بازماند.

    درباره اتفاقی که در این دانشگاه رخ داده؛ محمد مرادی بیناباج مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خیام مشهد می‌گوید: باتوجه به استقبال بی‌نظیر دانشگاه‌های کشور از اکران دانشگاهی فیلم به وقت شام ما نیز در شورای فرهنگی دانشگاه در خواست اکران دانشگاهی این فیلم را مطرح کردیم. همچنین در زمان مطرح کردن این درخواست دلایل پخش فیلم را هم تشریح کردیم و به بزرگواران گفتیم که باتوجه به هجمه‌های داخلی عده‌ای به مدافعان حرم و چرایی حضور ما در این منطقه، پخش این فیلم بسیار می‌تواند کمک کند.

    اما ظاهرا ماجرا آن‌گونه که در ذهن بسیج دانشگاهی این دانشگاه بوده پیش نمی‌رود. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خیام داستان را این‌گونه تعریف می‌کند: پس از مطرح کردن این درخواست، برخی مسئولان دانشگاه خیام که به نظر دلیل منطقی برای رد این درخواست نداشتند، با اعلام این‌که یک ماه دیگر سی‌دی این فیلم به بازار می‌آید و دانشجویان می‌توانند این فیلم را در خانه مشاهده کنند با پخش فیلم در دانشگاه مخالفت کردند! پس از انتشار خبر مخالفت دانشگاه خیام با اکران به وقت شام، اما دیگر دانشگاه‌های استان که اکران این فیلم را دارند با دعوت از دانشجویان دانشگاه خیام برای حضور در این اکران‌ها به این موضوع ایرسا نشان دادند.

    مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خیام مشهد در پایان به خبرگزاری دانشجو می‌گوید: با توجه به این‌که ما در مسائل فرهنگی به فرموده رهبری آتش به اختیار عمل می‌کنیم، درحال رایزنی هستیم تا اکران فیلم به وقت شام را ویژه دانشجویان دانشگاه خیام در یکی از سینما‌های مشهد داشته باشیم.

    یک اتفاق شگفت
    به وقت شام در این چند وقت اخیر آن‌قدر اکران‌های فوق‌العاده مردمی و برنامه‌ریزی شده در شهر‌های مختلف داشته که با لغو دو اکران دانشگاهی این فیلم نمی‌شود حکم کلی درباره عدم محبوبیت چنین فیلمی در بین دانشجویان داد. به‌هرحال فیلمی در حد و اندازه به وقت شام در بین دانشجویان، هوادارانی هم می‌تواند داشته باشد؛ و این‌گونه نیست که جو را بتوان کاملا علیه این فیلم دانست.

     

    کما این‌که اکران این فیلم در دانشگاه تهران و دانشگاه سینماتئاتر در روز‌های اخیر توانسته شماری از تماشاگران را راضی از سالن بیرون بفرستد. در این بین، اما این نکته که سازندگان به وقت شام در افتتاحیه نمایش‌های دانشگاهی این فیلم از دو بازیگر کمدی دعوت کرده‌اند تا از به وقت شام تمجید کنند؛ از آن اتفاقات شگفت‌انگیزی است که شاید نتوان توجیهی منطقی برایش پیدا کرد.

    چطوری کمدین
    داستان از این قرار بوده که روز گذشته کانال تلگرام به وقت شام گزارش داده که بهنوش بختیاری و مجید صالحی در مراسم افتتاحیه اکران‌های دانشگاهی این فیلم با تماشاگران سخن گفتند و بهنوش بختیاری در این مراسم گفته: من همواره حاتمی‌کیا و آثارش را خیلی دوست داشتم، بنابراین اگر روزی از من دعوت کند که تنها در یک پلان از فیلم او باشم حتما لبیک می‌گویم. من طرفدار آقای حاتمی‌کیا هستم و به نظرم به وقت شام فیلم خوبی است، بنابراین ما باید قدردان اینگونه فیلمسازان باشیم.

     

    او که در فضای مجازی بسیار فعال است و در اینستاگرام دنبال‌کنندگان میلیونی دارد، همچنین گفته: ممکن است برخی به من بگویند شما حرف از شهدا نزن، ولی من چنین اجازه‌ای را به کسی نمی‌دهم.

    بهنوش البته در آن مراسم تنها نبوده و کمدین دیگری هم همراهش بوده است: مجید صالحی؛ که در دانشگاه تهران با بیان این‌که «به وقت شام» را ندیده، گفته: همواره فیلم‌های حاتمی‌کیا را دوست داشته‌ام. در زمان اکران از کرخه تا راین برای تماشای این فیلم از مدرسه فرار کردم که به خاطر آن هم از مدرسه اخراج شدم. امیدوارم این فیلم هم مانند دیگر آثار حاتمی‌کیا جذاب باشد.

    به‌هرحال به وقت شام این روز‌ها منبع اخبار و حواشی و شایعات ریز و درشت است. فیلمی که می‌توان آن را به‌عنوان دماسنج اوضاع فرهنگی کشور هم در نظر گرفت.

    همه عضو خانواده سینما هستیم
    مجید صالحی- بازیگر سینما و تلویزیون| من به‌عنوان کسی که در سینما کار می‌کنم و حاضر هستم، دوست دارم همه فیلم‌ها را ببینم. من فیلم «به وقت شام» را همان‌طور که فیلم «مصادره» را با عوامل و دوستان عزیزم رضا عطاران و مهران احمدی و تهیه‌کننده‌شان آقای قادری دیدم و در اکران خصوصی هم حاضر شدم، دیدم. در فیلم «به وقت شام» تعدادی از اهالی سینما حضور دارند، آقای هادی حجازی و بابک حیدریان، که از دوستان من هستند و آن روز هم قرار بود آقای هادی حجازی در اکران دانشجویی حضور داشته باشد. ضمن این‌که فیلم را بهترین‌جا دیدم، در میان دانشجویان که آن‌ها را خیلی دوست دارم.

     

    ضمن این‌که در یکی از رسانه‌ها صحبت از تمجید از فیلم در آن برنامه کرده بودند که اصلا درست نیست، چون من اولین‌بار بود فیلم را می‌خواستم ببینم و فقط درباره آثار قبلی آقای حاتمی‌کیا حرف زدم و گفتم که آثار قبلی حاتمی‌کیا را دوست داشتم و حتی در زمان اکران «از کرخه تا راین» برای تماشای این فیلم از مدرسه فرار کردم که به خاطر آن هم از مدرسه اخراج شدم. اصلا درباره «به وقت شام» صحبتی نشد.

     

    از همه این‌ها که بگذریم، من به‌عنوان یک بازیگر توسط دوستان برای دیدن فیلم دعوت می‌شوم و در این برنامه هم توسط یک دوست دعوت شدم. حتی اگر هم دعوت نشوم، تمام سعیم این است که همه فیلم‌های اکران‌شده را ببینم؛ کما این‌که برای دیدن فیلم لاتاری هم دعوت شده‌ام و فردا (چهارشنبه) برای دیدن آن خواهم رفت. موضوع این است که من این نوع درگیری‌ها و دودستگی و افتراق در خانواده سینمای ایران را دارای وجاهت نمی‌دانم. سینمای ایران یک خانواده است که ممکن است درون آن افکار مختلفی وجود داشته باشد.

     

    مثل خانواده خود ما که برادرانم هرکدام به شیوه خود فکر می‌کنند، اما درنهایت ما یک خانواده‌ایم. در سینمای ایران هم کسی من را نمی‌تواند به این یا آن گروه و دسته ارتباط بدهد، چون از این موضوعات فارغ هستم و خود دوستان هم می‌دانند.

    اگر سرخرگ ها، سیاهرگ‌ها و مویرگ‌های یک فرد بزرگسال پشت سر هم قرار بگیرند حدود ۲.۵ برابر دور کره زمین امتداد خواهند یافت.

    این میزان قابل توجه از رگ‌های خونی ممکن است با گرفتگی، فرسایش و آسیب دیدگی مواجه شوند. زمانی که سرخرگ‌ها سخت می‌شوند، سیاهرگ‌ها متورم می‌شوند یا جریان خون مختل می‌شود، ممکن است عوارض سلامت مختلفی شکل بگیرند که بسیاری از آن‌ها به طور بالقوه مرگبار بوده یا می‌توانند به ناتوانی دائمی منجر شوند.

    ممکن است شما از بسیاری موارد که موجب تشکیل پلاک در سرخرگ‌ها می‌شوند و سیاهرگ‌ها را تضعیف می‌کنند، آگاه نباشید که این شرایط می‌توانند پیامد‌هایی جدی و افزایش خطر سکته مغزی را به همراه داشته باشند.

    بیماری عروق کرونر
    این بیماری یکی از شناخته شده‌ترین دلایل افزایش خطر سکته مغزی محسوب می‌شود. جدا شدن یک تکه از پلاک و مسدود شدن یک سرخرگ می‌تواند جریان خون را به طور کامل متوقف کرده و به شکل گیری حمله قلبی منجر شود. این شرایط خطر سکته مغزی را دو برابر می‌کند.

    بیماری عروق محیطی (PAD)
    این بیماری به واسطه تشکیل پلاک در سرخرگ‌هایی که خون مورد نیاز دست‌ها و پا‌ها را تامین می‌کنند، تعریف می‌شود. در این شرایط احساس درد یا خستگی در پا‌ها هنگام پیاده روی یا بالا رفتن از پله‌ها شکل می‌گیرد. ابتلا به بیماری عروق محیطی می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

    بیماری عروق کاروتید
    این بیماری را می‌توان مسیری سریع به سوی سکته مغزی در نظر گرفت. این بیماری به واسطه مسدود شدن یکی از سرخرگ‌های کاروتید با یک تکه پلاک شکل می‌گیرد که کاهش یا توقف کامل جریان خون به مغز را موجب می‌شود.

    آنوریسم
    هر یک از بیماری‌های بالا می‌توانند به یک آنوریسم منجر شوند. زمانی که دیواره سرخرگ تضعیف شده و همانند یک بادکنک باد می‌شود، ممکن است کشیدگی تا حدی ادامه یابد که به پارگی و خونریزی داخلی منجر شود. یک سکته مغزی تهدیده کننده زندگی به واسطه پارگی یک آنوریسم مغزی رخ می‌دهد. آنوریسم‌ها می‌توانند همانند بمب‌های ساعتی پنهان باشند و تا زمان پارگی رگ موجب هیچ نشانه یا علامتی نشوند.

    نارسایی مزمن وریدی (CVI)
    زمانی که دریچه‌های موجود در یک سیاهرگ عملکرد درستی ندارند، جریان خون به سمت قلب متوقف شده و در پا‌ها تجمع می‌کند. نارسایی مزمن وریدی می‌تواند به واسطه یک لخته خون شکل بگیرد و ممکن است در نتیجه یک سبک زندگی کم تحرک رخ دهد.

    آمبولی ریوی
    گاهی اوقات یک لخته خون در پا‌ها به حرکت درآمده، وارد ریه‌ها شده و یک سرخرگ ریوی را مسدود می‌کند. در صورت عدم درمان به موقع، آمبولی ریوی زندگی فرد را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

    ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)
    استراحت طولانی مدت در رختخواب، یا نشستن‌های طولانی مدت، مانند مسافرت‌های هوایی طولانی، می‌توانند جریان خون را کند کرده و لخته‌های خون در سیاهرگ‌های عمقی، به طور معمول در پاها، شکل بگیرند. اگر لخته خون حرکت کرده و وارد ریه‌ها شود موجب آمبولی ریوی می‌شود.

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
    بیشتر مواردی که به آن‌ها اشاره شد می‌توانند به صورت مستقیم به یک سکته مغزی منجر شوند. آگاهی از نشانه‌های هشدار دهنده و مراجعه سریع به پزشک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، دست‌ها یا پا‌ها

    سردرگمی ناگهانی، دشواری در صحبت کردن یا درک گفتار

    مشکلات بینایی ناگهانی یا تاری دید در یک یا هر دو چشم

    دشواری در راه رفتن، سرگیجه یا از دست دادن هماهنگی

    سردرد شدید ناگهانی بدون دلیل مشخص

    نشانه‌های زیر می‌توانند در تشخیص سریع سکته مغزی به شما کنند:

    افتادگی صورت

    ضعف دست‌ها

    مشکل گفتاری

    چگونگی پیشگیری از مشکلات سیاهرگی و سرخرگی
    واژه مهم در این زمینه «پیشگیری» است. برخی از این مشکلات قابل درمان هستند، اما برخی از آن‌ها شانس دوباره‌ای در اختیار انسان قرار نمی‌دهند.

    اگر مجبور هستید ساعات طولانی به کار بپردازید و ورزش نمی‌کنید، توجه داشته باشید که مطالعات نشان داده اند که فعالیت جسمانی مهم‌ترین تغییر در سبک زندگی برای پیشگیری از خطر حمله قلبی و سکته مغزی است.

     

    لوگوی جدید فولکس‌واگن

     

     

    به گزارش بلومبرگ دامنه تغییرات اخیر در گروه خودروسازی فولکس‌واگن که با تغییر مدیر و سیاست‌های اصلی این گروه آغاز شد، اکنون به جزئیاتی نظیر نشان تجاری نیز کشیده شده است. به این ترتیب محصولات برند فولکس‌واگن از سال آینده میلادی با نشانی جدید به بازار عرضه خواهند شد. مدیر برند فولکس‌واگن هدف از این تغییر را همگام شدن با تحولات صنعت خودرو و ارائه هویتی به‌روز در آغاز عصر خودرو‌های برقی عنوان کرد.

     

    فولکس‌واگن قصد دارد نسخه برقی ۳۰۰ محصول کنونی‌اش را تا سال ۲۰۳۰ روانه بازار کند. از سوی دیگر برخی کارشناسان عقیده دارند تغییر نشان تجاری فولکس‌واگن تلاشی برای ایجاد تصویری مثبت و متفاوت از این خودروساز، پس از رسوایی دیزل‌گیت است. نشان تجاری فولکس‌واگن از زمان احیای این گروه خودروسازی پس از جنگ جهانی دوم تقریبا بدون تغییر باقی‌مانده است و تنها تغییراتی جزئی در آن اعمال شده است.

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت شرکت ایرسا محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس